Over het spel
Schatgravers en saboteurs zitten elkaar dwars in dit rollenkaartspel. De vraag is alleen wie aan welke kant staat!
Iedere speler krijgt een rollenkaart, die aangeeft of hij een saboteur of een schatgravende dwerg is. Hij houdt zijn rol voor iedereen geheim, maar mag natuurlijk ondertussen roepen wat hij wil. Verder krijgt iedere speler een aantal kaarten met gangen, gereedschap of sabotagemogelijkheden. De schatgravers hebben tot doel om de schat te vinden, terwijl de saboteurs dat proberen te voorkomen. Zo kunnen ze elkaars gereedschap saboteren of gangen de verkeerde kant uitleggen. Omdat niet met zekerheid kan worden vastgesteld wie bij welke partij hoort, kan het best voorkomen dat je zo een bondgenoot hindert. De winnende partij krijgt aan het einde van het spel een beloning. Wie na een aantal ronden de meeste beloningen heeft verzameld, wint het spel.
Saboteur is een ideaal spel voor grotere groepen, maar is al erg leuk vanaf 3 spelers.
Educatief
Zoek je een fijn groepsspel voor de hele klas? Denk dan eens aan Saboteur. Je kunt het met 3 tot 10 spelers spelen, dus 3 doosjes is genoeg. De spelregels kun je klassikaal uitleggen. Met de uitbreiding kun je zelfs tot en met 12 spelers spelen. Een spelletje Saboteur geeft je klas ruim een half uur educatief plezier.
Het basisspel kan door leerlingen vanaf groep 4 goed gespeeld worden en de uitbreiding vanaf groep 5.
Bij beide varianten oefen je onder meer met plannen: je bepaalt waar je je gangenkaarten weglegt en welke acties je daarvoor inzet. Ook organisatie wordt geoefend: je zorgt dat de kaarten goed zichtbaar liggen en passen in het speelveld. Bij de uitbreiding doet dit spel nog een extra beroep op emotieregulatie en flexibiliteit, omdat je veel acties kunt uitvoeren om elkaar dwars te zitten.
Met Saboteur werk je ook aan een aantal rekendoelen van het onderwijs.
Door de kaarten te plaatsen en routes te bepalen, oefenen leerlingen ruimtelijk inzicht en meetkundige relaties. Door te berekenen hoeveel kaarten nog nodig zijn om bij het goud te komen, ontwikkelen leerlingen een beter begrip van afstand en leren ze schatten.